söndag 27 mars 2011

Jordens Herrar?

Nu senast har jag läst Pelle Strindlunds bok "Jordens Herrar" med undertiteln "Slaveri, djurförtryck och våldets försvarare."

Jag kan verkligen rekommendera boken, den väcker mycket tankar om slaveri och de paralleller han ser med djurförtryck. Boken är välunderbyggd med fakta, citat och historiska belägg. Jag kan tänka mig att det är svårt för djurätare att värja sig mot det som står i boken.
Det är lätt att både förstå och känna att Pelle Strindlund har välunderbyggda argument för ett vegantleverne och det faktum att det egentligen inte finns några ursäkter för något annat. Vem var det nu som sade "om slakterierna hade glasväggar skulle alla vara vegetarianer." Kanske skulle vi vara veganer om det var så?
Och hur gör jag själv?
Än så länge är jag vegetarian men äter ägg och mjölkprodukter och har dessutom både ett och flera par skinnskor inte för att jag tycker det är bra eller ursäktligt men jag har inte riktigt landat färdigt än, men det är något jag jobbar på. Havremjölk istället för komjölk gick helt enkelt inte men det finns ju fler alternativ :-) Dessutom finns det ju ursnygga vegetarian shoes, det finns både dam och herrskor. Länken går till ett par ursnugga röda pumps.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar